Чиста планета
Чиста планета
Общество
23 июля 10:43

Навіть під час кризи українці не забувають про навколишнє середовище, й готові платити за сортування та вивезення сміття. І хоча утилізація відходів - це поки що швидше  благодійність, ніж бізнес, люди, які займаються подібними проектами, не здаються і продовжують піклуватися про екологію. Про те, як соціальне підприємництво об'єднує однодумців й надихає на боротьбу з труднощами, в рамках проекту "Натхненні Феніксом", спонсором якого є ТМ Grimbergen, розповіла Євгенія Аратовська, засновниця проекту "Україна без сміття". 

Чиста планета

- Як ви пережили карантин?

У нас досить специфічний напрямок діяльності. І ми прекрасно розуміємо, що питання, пов'язані з утилізацією відходів, в Україні, нажаль, поки що не на першому місці. А під час кризи попит на послуги із сортування сміття падає ще сильніше. Тому, після запровадження карантину ми думали, що доведеться повністю припинити свою діяльність, оскільки не розуміли, що взагалі робити, як платити оренду, як утримувати персонал і т.д. Але вирішили не опускати руки і знайти можливість працювати. Так народилася ідея запропонувати нашим клієнтам послугу сортування відходів "під ключ".

- У чому суть цієї послуги?

Наш співробітник приїжджає безпосередньо до замовника додому, і забирає у нього відходи. Причому, логістика для клієнта - безкоштовна. Він платить тільки за пакети для сортування і витрачає на це приблизно 400 грн. в місяць. Крім того, саме під час карантину люди, які раніше не користувалися нашими послугами, але замислювалися про утилізацію відходів, стали до нас звертатися. Відтак, ми отримали понад 1000 заявок. Нам це дуже допомогло в цей складний період і дало поштовх до розвитку нового напрямку.

Чиста планета

- За рахунок чого ви ще отримували дохід?

У приміщенні нашої сортувальної станції є магазин еко-товарів. Зрозуміло, що через обмеження під час карантину він працювати на міг. Ми вирішили не втрачати можливість зберегти хоча б частину продажів, тому стали пропонувати клієнтам разом з послугою по забору відходів доставку цікавих їм товарів. Паралельно ми почали просувати наш магазин в Isntagram, що дозволило підвищити його впізнаваність і залучити нових покупців.

- Чи вдалось вам скоротити якісь витрати? Наприклад, на оренду.

Ми вели перемовини з орендодавцями, і просили звільнити нас від орендної плати за ту частину приміщення, яка була фактично законсервована. Власник приміщень пішов нам назустріч, і зробив знижку на всю площу, яку ми орендуємо, в розмірі 40%. Тобто, ми платили тільки за ті приміщення, якими користувалися. За ті, що простоювали, плати не було.

- Як ви підтримували співробітників під час карантину? 

Безумовно, одним з ключових завдань для нас стало збереження команди. Тому майже весь дохід, який нам приносила послуга сортування відходів "під ключ", ми витрачали на зарплату. Більш того, ми не тільки не звільнили жодного співробітника, але і найняли нових. В один із днів повз нашої сортувальної бази проходили двоє молодих хлопців, які шукали роботу, будь-яку. Ми взяли їх до себе сортувальниками. Деяких співробітників (консультантів і менеджерів) ми задіяли в послузі вивозу відходів. Вони стали штурманами - помічниками водіїв, обдзвонювали клієнтів і забирали пакети з відходами. Інакше кажучи, ми постаралися максимально задіяти весь наш персонал, щоб ніхто не залишився без діла. Додаткові складнощі були у співробітників з тим, як дістатися на роботу, так як громадський транспорт не працював. Але нам пощастило, і ще до карантину один з наших партнерів дав в користування електромобіль. Завдяки йому ми практично вирішили питання доставки співробітників з дому на роботу і назад.

Чиста планета

- Які висновки ви зробили завдяки карантину та епідемії? Можливо, це не тільки негативний, але й позитивний досвід? 

Головний стимул, який ми отримали - це діджіталізація багатьох процесів. Як не дивно, але в карантин нам вдалося дотягнутися до потенційних партнерів, я з якими ми не могли зв’язатись раніше, і провели велику кількість перемовин з різними великими й авторитетними компаніями. Я думаю, це сталося завдяки тому, що всі перейшли на віддалений формат роботи, ритм життя став більш спокійним, і у людей з'явилося більше часу на спілкування і контакти. Ще ми замислились про розробку і запуск власного мобільного додатку. Ми вже подали заявку на грант в USAID і в Фонд Олени Пінчук, а також плануємо звернутися за грантом в Український фонд стартапів. 

- Для чого потрібен цей додаток? 

Він потрібен для того, щоб клієнт зміг максимально легко і швидко зробити заявку на вивезення сміття, і відразу ж оплатити цю послугу. Ідея щодо додатку виникла в зв'язку з тим, що ми завжди витрачали багато часу на обробку замовлень. До нас приходить запит від клієнта, ми відповідаємо йому, але зворотний зв'язок не завжди отримуємо. Менеджер намагається додзвонитися, щоб з'ясувати, в чому проблема. Зрозуміло, що все це забирає багато сил і знижує ефективність наших співробітників. 

Чиста планета

- Що ви можете порадити українським підприємцям, які також опинились у складному становищі?

Кожен підприємець повинен розуміти, що в світі ніколи не було і не буде стабільності. І нестабільність - це нормально. Тому до будь-якої ситуації потрібно вміти адаптуватися. Аж до того, що повністю переформатувати свій бізнес, аби він міг працювати в кризу, знаходити нові сфери і напрямки, які приносять дохід. При цьому варто змиритися з тим, що, швидше за все, доведеться пожертвувати звичним рівнем заробітку заради того, щоб зберегти свою справу. Зрештою, якщо ви живі і здорові - значить все не так уже й погано. А будь-який бізнес при бажанні можна почати з "нуля".

Про те, як заробляти в карантин, і чому дуже важливо підтримувати співробітників та підтримувати зв’язок з клієнтами, в рамках проекту "Натхненні Феніксом", спонсором якого є ТМ Grimbergen, розповів співвласник мережі "Планета Кіно" Дмитро Деркач.

А Оксана Цвігун, генеральний директор Lamoda.ua, поділилася з нами секретами, чому не варто сприймати кризу як катастрофу для бізнесу, в рамках проекту «Натхненні Феніксом», спонсором якого є ТМ Grimbergen.

Ого! ты доскролил до нашего чатбота 😏
Теперь у тебя есть возможность настроить его под себя и узнавать важный контент первым, чтобы рассказывать друзьям
Только почта, только хардкор 🤘
Мы в соцсетях