Щоб виходи зі станцій метро та будь-які інші великі транспортні розв'язки у Києві не виглядали як хаотичний східний базар, необхідно провести масове знесення кіосків та встановити на їх місці акуратні торгові ряди зі стильним дизайном. В окремих випадках у місцях з дуже великим потоком людей має сенс повна ліквідація торгівлі, щоб магазини не заважали проходу пішоходів.
У радянські роки багато великих транспортних розв'язок Києва, виходи зі станцій метро, зупинки наземного міського транспорту виглядали набагато доглянутіше, ніж зараз.
Про минулі європейські ідеї для Києва можете почитати в нашій рубриці.
Не забудьте підписатися на канал Vgorode.ua в Telegram.
Причина цього полягала в масовій появі у 1990-ті роки тисячі кіосків, які стали незмінною частиною міського пейзажу. Уявити околиці метро "Лісова", "Почайна" або "Святошин" без торгівлі в наші дні абсолютно неможливо.
Нижче на фото можна побачити, на що перетворився головний громадський простір Борщагівки, біля кінотеатру "Лейпциг", де колись була пішохідна прогулянкова зона з фонтаном:
Щоб зрозуміти, чи потрібні Києву торгові кіоски, що також називають МАФами, варто розглянути плюси та мінуси такої форми торгівлі для столиці.
1. Велика кількість маленьких кіосків і магазинчиків сильно псує вигляд міських вулиць та площ, закриває вид на багато красивих будинків, на парки. Кіоски часто іржаві, брудні, виглядають жахливо, через що псується загальний вигляд столиці.
2. МАФи в підземних переходах, а також розташовані на вулицях безпосередньо біля проходу до станцій метро, приводять у годинник-пік до тисняви. Люди змушені йти дуже близько один до одного, тому що місце на алеях та тротуарах зайняте торгівлею.
3. МАФи можуть перекривати евакуаційний вихід із деяких будівель, що може бути небезпечним у разі пожежі або іншого НП. Деякі кіоски побудовані без будь-якого дотримання норм безпеки, наприклад, електрика в них може бути проведена нелегально. Це може призвести до спалаху.
4. Торгівля продуктами харчування у кіосках часто здійснюється із порушенням санітарних норм. У кіосках з шаурмою та пиріжками періодично можна помітити тарганів, і навіть мишей та щурів.
5. Маленькі магазинчики-кіоски, в яких торгують пивом та іншими алкогольними напоями, притягують до себе неблагополучну публіку, через що страждають жителі прилеглих будинків, а часто й усі перехожі.
6. Значну частину МАФів Києва встановлено незаконно.
1. Деякі продукти, напої, сигарети, предмети першої необхідності можна купити за одну хвилину, стоячи на зупинці. При цьому, щоб зайти за ними до торгового центру, супермаркету, потрібно набагато більше часу.
2. Маленькі магазинчики створюють багато робочих місць для продавців, також це можливість заробити приватним підприємцям, які володіють цими торговими точками.
3. Кіоски з продажу напоїв, сувенірів потрібні у центрі міста, де гуляє багато киян та туристів, а стаціонарних магазинів та супермаркетів досить мало. Особливо це актуально в паркових зонах, де, окрім кіоску, іншої торгівлі інколи немає зовсім.
4. Щоб встановити павільйон або кіоск, потрібно дуже мало часу. Таким чином, ринок може швидко відреагувати на брак місць для торгівлі в мікрорайоні, де спостерігається дефіцит торгових точок.
У Радянському Союзі магазинів, а особливо кіосків, було вкрай мало, якщо порівнювати із сьогоденням. Так, вулиці виглядали охайно, але купити щось було часто проблемою. У країнах Європейського Союзу на брак торгових точок мало хто скаржиться, при цьому торгівля з МАФів виглядає набагато впорядкованіше, ніж це відбувається у нас.
У Парижі кіоски примітивної прямокутної форми - під забороною існуючі МАФи схожі за стилем на навколишню міську забудову:
Сучасні кіоски формою нагадують ті, які були встановлені у французькій столиці ще в XIX столітті:
У Парижі існують не лише газетні кіоски, а й, наприклад, точки продажу морозива. Вони також стилізовані:
Стиль тут у всьому, він не тільки торкається форми МАФу, увага приділяється і шрифтам, дрібним деталям в оформленні:
А ось, для порівняння, український кіоск із продажу морозива, що не прикрашає вулиці міста:
Ось так виглядає аналогічний торговий павільйон із морозивом у Лондоні:
Звісно, у Європі дуже багато малих архітектурних форм, стилізованих під старовину. Але там не соромляться експериментувати із сучасними формами. Так, наприклад, виглядає у Великій Британії кіоск з продажу квітів:
Все пізнається в порівнянні, тому наведемо приклад кіоску з квітами у нас, де немає жодної спроби зробити архітектурну форму привабливою:
Зрозуміло, за рік чи два змінити панівні в нас нині малі архітектурні форми та перетворити їх на маленькі витвори мистецтва неможливо. Цей процес має йти поступово.
Спочатку потрібно проводити конкурси на найкрасивіший кіоск, причому до відбору варто підключити не лише чиновників та архітекторів, а й жителів міста, щоб на сайті та в соцмережах можна було голосувати за найкрасивішу форму МАФу.
Потім місто має висунути умови, щоб у межах історичного центру всі кіоски були лише певного зовнішнього вигляду. Поступово з роками цю практику потрібно поширювати і на інші райони Києва.
Хоча в українській столиці триває багаторічна боротьба влади з кіосками, і репортажі про демонтаж незаконно встановлених торгових точок можна читати щомісяця, проте у більшості районів Києва кіосків, як і раніше, дуже багато, і красою форм більшість із них не відрізняється.
Рідкісний виняток - вулиця Хрещатик, де торгові точки трохи стилізовані під ретро:
Ось так виглядали кіоски на Хрещатику в "епоху застою":
Найстрашнішим, мабуть, у всій столиці був донедавна довгий підземний перехід на виході з метро "Святошин". Торгівля в ньому заважала проходу людей, тому коли в 2020 році цей перехід відкрився після ремонту, більшість пішоходів зраділи тому, що торгівля звідти зникла.
Київський залізничний вокзал - місце, де можна знайти як успішно вписані в архітектуру форми торгівлі, так і зовсім непридатні.
Площа перед Південним залізничним вокзалом виглядає дуже гідно, вся торгівля тут ведеться лише з великих павільйонів.
При цьому, якщо прогулятися від старої будівлі вокзалу до кінцевої швидкісного трамвая, види зовсім не тішать:
А сама кінцева станція швидкісного трамваю виглядає зовсім як у якійсь південноазіатській країні, і це при тому, що ця лінія трамваю – гордість Києва, тут часто їздять нові комфортабельні трамваї польського виробництва Pesa.
Район головного вокзалу - одне з перших місць, де більша частина МАФів має бути демонтована, а ті, що залишилися, повинні набути гарного вигляду, гідного в'їзних воріт до столиці великої європейської країни.
Один із найвдаліших прикладів перетворення брудної торгової вулиці на затишний сквер - біля виходу з метро "Політехнічний інститут":
До 2016 року на місці цього скверу був такий торговий ряд:
Процес упорядкування торгівлі в Києві повинен включати зменшення кількості МАФів, перетворення залишилися або в красиві кіоски, або у великі магазини і кафе. На місці, що звільнилося, можна або розбити сквер, або просто збільшити за площею тротуар - це стосується найнапруженіших транспортних вузлів у столиці.
А ось із підземних переходів кіоски, лотки з квітами та булочками повинні зникнути зовсім - їхня наявність перешкоджає проходу пасажирів і може бути просто небезпечною у разі якоїсь аварії. Виняток можна зробити тільки для переходів величезного розміру, як під головною площею столиці.
Процес перетворення дрібної торгівлі – справа нешвидка, вона може тривати багато років, проте реформувати цю сферу необхідно. Тим більше, що значна частина киян вважає проблему МАФів – однією з найважливіших у столиці.